Köpvillkor


1.  Allmänna villkor

Dessa allmänna villkor gäller när en privatperson eller ett företag/förening som en privatperson företräder (hädanefter ”Kunden”) gör en beställning från företaget Jape Ventgolv AB via www.rökpuff.se (hädanefter ”Hemsidan”).

Avtal ingås på svenska mellan Kunden (d.v.s. privatperson eller det företag som en myndig person representerar) och Jape Ventgolv AB, org. nr. 559217-2901. Villkoren gäller för såväl konsumenter som företag. Notera att i vissa delar skiljer sig villkoren åt beroende på om Kund gör sin beställning som konsument eller som representant för ett företag. 

Kund som handlar som privatperson behöver vara över 18 år, inte stå under förmyndarskap och i övrigt ha kapacitet att ingå avtal. Kund som handlar som en företrädare för ett företag ska ha, och garanterar härmed att denne har, behörighet att ingå avtal och genomföra köp för det företag som Kund representerar. För att kunna göra ett köp via Hemsidan måste Kunden acceptera villkoren. Genom att acceptera villkoren förbinder sig Kunden att följa villkoren i sin helhet.

 

2. Kunduppgifter

Kunden behöver skapa ett användarkonto för att kunna handla av Jape Ventgolv AB på Hemsidan. När Kunden registrerar sitt användarkonto kommer Kunden att bli ombedd att uppge vissa personuppgifter. Kunden bekräftar att de uppgifter som Kunden fyller i är korrekta och fullständiga samt ansvarar för felaktigt ifyllda uppgifter. Information om Jape Ventgolv AB behandling av personuppgifter se under punkt 9.

 

3. Produktinformation och pris

Jape Ventgolv AB reserverar sig för slutförsäljning av produkter samt eventuella bild- och skrivfel på Hemsidan, i annonser eller annat marknadsföringsmaterial. De ovan gäller även exempelvis fel i produktbeskrivning, teknisk specifikation, felaktiga priser samt felaktig information angående om en produkt finns i lager.

Jape Ventgolv AB har rätt att korrigera sådana eventuella fel, ändra eller uppdatera informationen på Hemsidan och att löpande göra produktändringar och förbättringar. Jape Ventgolv AB priser visas inklusive moms på Hemsidan. För kunder registrerade som företag visas samtliga priser på Hemsidan exklusive moms.  Jape Ventgolv AB är inte bunden av sådana felaktiga prissättningar som Kunden insåg eller borde ha insett. Om ett felaktigt pris har angetts för en produkt som Kund har beställt kommer Jape Ventgolv AB att underrätta denne samt invänta Kundens godkännande av det korrigerade priset innan köpet genomförs.

Jape Ventgolv AB reserverar sig för eventuella skrivfel eller prisändringar på grund av ändrad moms, förändring i valutaläget, inköpspriser samt ändring av lagstadgade avgifter.

 

4. Betalning

Jape Ventgolv AB erbjuder Köparen olika betalningsalternativ. Beroende på vilket betalningsalternativ som väljs kommer Köparen i samband med köp att ingå ett separat avtal om betalning med respektive betalleverantör. Beroende på vilket betalningsalternativ som väljs kan även extra kostnader tillkomma. Klarnas villkor för betalning finns här. Swish villkor för betalning finns här.

 

Följande betalningsvillkor erbjuds:

4.1 Kortbetalning

Kortbetalning innebär att Köparen genomför betalning med hjälp av bankkort. Kortbetalning är möjligt att göra med Mastercard, Visa eller American Express. Klarna Bank AB är certifierade enligt standarden PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Ingen köttinformation hanteras eller sparas hos Jape Ventgolv AB.

4.2 Swish

Swish innebär att Köparen via Swish-appen överför betalning från Köparens bankkonto. För att använda det här betalsättet behövs Swish-appen och mobilt BankID.

4.3 Fakturabetalning

Fakturabetalning innebär att betalningen ska vara Klarna tillhanda inom 30 eller 60 dagar från fakturadatum. Samtliga fakturor är av Jape Ventgolv AB överlåtna till Klarna Bank AB. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifter lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas till Köparen. Särskilda villkor för fakturabetalning finns här.

5. Leverans och transport

Leveransen av Kundens varor sker, om inte annat anges, till den adress Kunden angivit. Normal leveranstid är 1-2 arbetsdagar från bekräftad beställning, beroende på valt fraktsätt. I kassan på Hemsidan presenteras olika leveransalternativ och Kunden väljer själv vilket alternativ de önskar använda sig av för den aktuella beställningen.

Jape Ventgolv AB använder DB Schenker och PostNord som leverantör. Jape Ventgolv AB erbjuder följande leveransmetoder:


5.1 Leveransmetoder

5.1.1 Hämta ut paket vid lager

Köparen kan hämta sin köporder vid Jape Ventgolv ABs lager i Hässleholm. Köparen kontaktas efter genomförd beställning via SMS eller e-post för att boka en tid för upphämtning.

För uthämtning av paket krävs en giltig ID-handling samt paketets Kolli-ID eller referens.

 

5.1.2 Hämta ut paket vid utlämningsställe (Konsumenter och företag)

Köparen kan hämta sin köporder vid närmaste DB Schenker Paketombud. Köparen meddelas via SMS eller e-post när paketet är framme och kan hämtas ut.

För uthämtning av paket krävs en giltig ID-handling samt paketets Kolli-ID eller referens.

 

5.1.3 Utkörning av paket till företagsadress (Endast företag)

Köparen kan motta sin köporder via leverans av DB Schenker till angiven företagsadress. Köparen behöver vanligtvis vara på plats på angiven företagsadress mellan kl. 08.00-17.00 (vardagar) för att en leverans ska kunna genomföras. Köparen meddelas vanligtvis ej leveransförsök på förhand via SMS eller e-post.

Vid mottagandet krävs en giltig ID-handling samt paketets Kolli-ID eller referens.

 

5.1.4 Brev PostNord

Små beställningar upp till 100 gram inkl. emballage kan levereras som vanligt brev till angiven adress. Då det inte går att spåra denna typ av försändelse kan inte Jape Ventgolv AB ansvara leveransen. Förlorat gods får då beställas på nytt med full betalning.

 

5.1.5 Ej uthämtade paket/misslyckad leverans

Försändelser som ej blir uthämtade hos paketombudet (går normalt i retur efter fjorton (14) dagar) och försändelser som vid upprepade leveransförsök ej kunnat levereras på angiven företagsadress skickas tillbaka till Jape Ventgolv AB. Detta medför extra kostnader och därför tas en hanteringskostnad på 125 kr ut. Beloppet på 125 kr kommer att dras av från Köparens återbetalning för det fall Köparen är Konsument. För Företag skickas en faktura med betalningsvillkor fjorton (14) dagar. Ej uthämtade paket/misslyckad leverans är inte att förväxla med ångerrätt/retur.

 

5.2 Allmänna leveransvillkor

Frakt- och hanteringskostnader varierar beroende på vikt och leveransmetod och kostnaderna framgår tydligt under beställningsprocessen. Efter att Köparen har lagt en beställning skickas en orderbekräftelse automatiskt till den e-postadress som Köparen angivit under beställningsprocessen. Är något fel i orderbekräftelsen ska Köparen omedelbart kontakta Jape Ventgolv AB.

Den genomsnittliga behandlingstiden för en beställning är vanligtvis en (1) arbetsdag från det tillfälle då beställningen registrerats i Jape Ventgolv ABs system. Leverans av beställningen tar vanligtvis 1-2 vardagar. Beställningar lagda på helger eller helgdagar skickas tidigast nästkommande arbetsdag.

Det går inte att boka frakt utanför Sverige på hemsidan, kontakta Jape Ventgolv AB om din lervaransadress är i ett annat land. Jape Ventgolv AB ansvarar inte för leveransförseningar som beror på omständigheter utanför Jape Ventgolv ABs kontroll. Schenker Paketombud har försändelsen i 14 dagar innan den returneras till Jape Ventgolv AB. Skulle leveransen returneras till Jape Ventgolv AB på grund av att leveransen blivit misslyckad förbehåller sig Jape Ventgolv AB rätten att ta ut en avgift på 125 kr inkl moms för att täcka de kostnader som uppstår i samband med en retur.

Kunden åtar sig att direkt vid mottagandet varsamt undersöka varan för att verifiera att denna är riktig och felfri. I fall av trasig, öppnad eller på annat sätt skadad kartong/innehåll vid leverans, skall Kund kontakta sitt utlämningsställe/transportör direkt när denne mottager paketet. Transportören ska tillgodose Kunden med information kring hur en reklamation skall genomföras hos dem. Kund kan även kontakta Jape Ventgolv AB kundtjänst för bistånd i ett sådant ärende.

 

6. Ångerrätt vid distanshandel

Vid distanshandel har kunder som är konsument (privatperson) alltid 14 dagar på sig att ångra sitt köp i enlighet med gällande konsumenträttslagstiftning.  Ångerrätt innebär att Kunden i egenskap av konsument har rätt att ångra sitt köp genom att meddela oss detta inom 14 dagar från det att Kunden eller någon av Kund angiven person tagit emot den beställda produkten (ångerfristen). Ej uthämtad försändelse betraktas inte som utnyttjade av ångerrätten. Om Kunden vill ångra sitt köp ska denne skicka ett klart och tydligt meddelande till Jape Ventgolv AB om detta innan ångerfristen har löpt ut. Kunden ska i ett sådant meddelande ange sitt namn, sin adress och annan relevant information, t.ex. ordernummer, orderdatum, e-postadress och vilka produkter Kunden ångrar om beställningen innehåller flera produkter. Retur får ej ske utan att Kunden först tagit kontakt med Jape Ventgolv AB. Vid köp via hemsidan har kund rätt att varsamt öppna förpackningen och undersöka produkten i den utsträckning som krävs för att bedöma om denne är nöjd med den. Om och i den mån produkten hanteras i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion har Jape Ventgolv AB rätt att göra ett värdeminskningsavdrag på det belopp som ska återbetalas. Värdeminskningsavdragets storlek motsvarar produktens värdeminskning jämfört med produktens ursprungliga värde.

Vid utövande av ångerrätten ska produkten skickas till Jape Ventgolv AB inom 10 dagar räknat från det datum kunden meddelade Jape Ventgolv AB om att denne ångrar sig. Produkten ska skickas som företagspaket till "Jape Ventgolv AB, Helsingborgsvägen 14, 28149 Hässleholm". När Kunden ångrar sitt köp betalar Kunden själv kostnaden för returfrakten. Returen ska skickas direkt till denna adress och inte via ombud. Kunden ansvarar för produktens skick efter det att Kunden har tagit emot produkten samt under returfrakten. Den returnerade produkten skall skickas i originalförpackningen väl emballerad i ett yttre emballage med spårbar försändelse. Jape Ventgolv AB betalar snarast tillbaka beloppet exklusive avgift för betalsätt och fraktkostnader. Jape Ventgolv AB har rätt att göra ett värdeminskningsavdrag från beloppet. Återbetalning sker senast inom 14 dagar från och med det datum Jape Ventgolv AB tog emot Kundens meddelande om att denne ångrar sig. Jape Ventgolv AB får dock vänta med återbetalningen tills Jape Ventgolv AB tagit emot produkten. Återbetalningen sker i första hand via det betalningsalternativ som Kunden valde vid beställningen, alternativt till bankkonto eller annat avtalat betalningssätt. Från ångerrätten undantas vissa produkter. Produkter som undantas från ångerrätten är t.ex. produkter som har tillverkats enligt Kundens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel.

 

7. Reklamation

Vid beställning via Hemsidan har privatpersoner tre års reklamationsrätt från den dag denne mottar produkten, för näringsidkare gäller två års reklamationsrätt. Kund som önskar göra gällande fel i produkten ska så snart som möjligt efter att felet upptäcktes kontakta Jape Ventgolv AB. För att reklamationen ska vara giltig måste den göras inom skälig tid efter det att Kunden märkt eller borde ha märkt felet. En reklamation som görs inom två månader från det att felet upptäcktes anses vara gjord inom skälig tid. Om Kunden vill reklamera sitt köp på grund av fel, ska denne skicka ett klart och tydligt meddelande till Jape Ventgolv AB om detta inom 2 månader från det att felet upptäcktes. Kunden ska i ett sådant meddelande ange sitt namn, sin adress och annan relevant information, t.ex. ordernummer, orderdatum, e-postadress och vilka produkter Kunden avser att returnera.

Retur får ej ske utan att kunden först tagit kontakt med Jape Ventgolv AB. I vissa fall behöver reklamerad vara inte returneras, detta avgörs av Jape Ventgolv AB i varje enskilt fall. I de fall då reklamerad vara ska gå i retur på grund av fel står Jape Ventgolv AB för returfraktsedeln, detta efter att Kunden varit i kontakt med Jape Ventgolv AB och Jape Ventgolv AB gett godkännande för att påbörja ett reklamationsärende. Jape Ventgolv AB förbehåller sig rätten att få information om felet genom t.ex. bilder, filmer eller utförligare beskrivning. Efter Jape Ventgolv AB givit sitt godkännande att påbörja ett reklamationsärende, måste Kunden skicka varan till Jape Ventgolv AB inom 14 dagar. Jape Ventgolv AB ersätter inte returer skickade på Kundens egna initiativ. Jape Ventgolv AB löser inte ut produkter som returneras mot postförskott eller efterkrav. Reklamationsrätten gäller oavsett om felet är synligt eller dolt. Det är dock en förutsättning att fel inte har uppstått som följd av felaktigt bruk av varan eller på annat sätt ovarsamt handskas med varan. Är det fel på varan har Jape Ventgolv AB rätt att inom 6 månader åtgärda felet. Kunden ansvarar för produktens skick efter det att Kunden har tagit emot produkten samt under returfrakten. När Jape Ventgolv AB har tagit emot den reklamerade produkten och konstaterat att reklamationen är giltig kommer Jape Ventgolv AB att kompensera Kunden i enlighet med gällande lagstiftning. Det innebär att felet kommer att avhjälpas eller en ny produkt kommer att skickas. Om det inte är möjligt eller om Jape Ventgolv AB annars bedömer det kostnadseffektivt kan en återbetalning i stället komma att ske. Om Kunden stått för skälig returfraktkostnad så återbetalas även den om reklamationen godkänns. Jape Ventgolv AB har rätt att neka reklamationen om det visar sig att produkten inte kan anses vara felaktig enligt gällande lagstiftning och i sådant fall får Kunden betala hanteringsavgift på 195 SEK samt fraktavgifter. Om Jape Ventgolv AB ska återbetala köpbeloppet sker det utan onödigt dröjsmål efter att reklamationen har godkänts, dock senast inom 14 dagar. Återbetalningen sker i första hand via det betalningsalternativ som Kunden valde vid beställningen, alternativt till bankkonto eller annat avtalat betalningssätt. Jape Ventgolv AB är icke skyldig att till kunden utge någon ersättning för vare sig personskada, skada på egendom eller annan förlust eller skada.

 

8. Garanti

Batteri klassas som förbrukningsmaterial och omfattas normalt inte av garanti. Batteriet till Jape Rökpuff har en utökad garanti på 6 månader från inköpsdatum.

I övrigt erbjuder Jape Ventgolv AB 2 års garanti åt Kunder för köp via Hemsidan. Garantin omfattar fabrikationsfel på alla produkter med undantag slitage, felaktig användning och förbrukningsmaterial. Med förbrukningsmaterial förstås produkter som är av en sådan karaktär att de ej kan användas i sig själv utan är beroende av annan produkt för att fungera. Exempel på detta är rökpatroner och batteri till ficklampa. För att åberopa garantin måste relevant inköpsbevis, kvitto, följesedel, etc. medfölja. Garantin omfattar inte kostnader för reparationer vid annan verkstad, såvida inte annat avtalats i förväg med Jape Ventgolv AB.

Vid Garantiärenden ska Jape Ventgolv AB besluta om produkten ska skickas tillbaka eller inte. Retur får ej ske utan att kunden först tagit kontakt med Jape Ventgolv AB. Vid retur ska detta ske inom 14 dagar räknat från det datum du meddelade Jape Ventgolv AB om nyttjandet av Garantin. Produkten ska skickas som företagspaket till ”Jape Ventgolv AB, Helsingborgsvägen 14, 281 49 Hässleholm”. I de fall då varan ska gå i retur på grund av garantiärende står Jape Ventgolv AB för returfraktsedeln. Returen ska skickas direkt till denna adress och inte via ombud. Returer skickade till ombud kommer inte hämtas ut och går i retur till avsändare, om annat inte uttryckligen har avtalats. Jape Ventgolv AB löser inte ut produkter som returneras mot postförskott eller efterkrav. Om Jape Ventgolv AB ska återbetala köpbeloppet sker det utan onödigt dröjsmål efter att garantiärendet har godkänts, dock senast inom 14 dagar. Återbetalningen sker i första hand via det betalningsalternativ som Kunden valde vid beställningen, alternativt till bankkonto eller annat avtalat betalningssätt. Jape Ventgolv AB har rätt att neka Garantiärendet om det visar sig att produkten har ett sådant fel som inte kan anses vara fabrikationsfel och i sådant fall får Kunden betala hanteringsavgift på 195 SEK samt fraktavgifter. Jape Ventgolv AB är icke skyldig att till kund utge någon ersättning för vare sig personskada, skada på egendom eller annan förlust eller skada.

 

9. Säkerhet och sekretess

Vi använder SSL (Secure Socket Layer) vilket betyder att alla beställningar är krypterade. Jape Ventgolv AB följer från och med den 25 maj 2018 Dataskyddsförordningen (GDPR) då den ersätter Personuppgiftslagen (PUL). GDPR innebär bland annat att Kund har rätt att få den information som vi har registrerat om denne och om Kund anser den vara felaktig eller irrelevant kan Kund begära rättelse eller borttagning ur Jape Ventgolv AB kundregister. Kund kan vidare begära att dennes uppgifter ska vidarebefordras från Jape Ventgolv AB till annan organisation. Kontakta i så fall kundtjänst. Jape Ventgolv AB registrerar aldrig fler personuppgifter än nödvändigt för att fullfölja våra leveranser.

 

10. Ändringar i våra allmänna köpvillkor

Jape Ventgolv AB förbehåller sig rätten att från tid till annan göra ändringar i dessa köpvillkor i enlighet med förändrade marknadsförhållanden som berör vår verksamhet, tekniska framsteg, förändrade betalningssätt, ändringar i relevant lagstiftning samt ändringar i våra systemfunktioner. Dessa ändringar kan äga rum utan Kundens föregående godkännande. Kunds köp omfattas av de köpvillkor som gäller vid den tidpunkt då Kund beställer varor av oss.

 

11. Force Majeure

Jape Ventgolv AB ansvarar inte för förseningar orsakade av omständigheter som Jape Ventgolv AB inte kunnat råda över, såsom exempelvis allmän arbetskonflikt, krig, eldsvåda, blixtnedslag, terroristattack, ändrad lagstiftning eller myndighetsbestämmelser, tekniska problem, fel i el-/tele-/dataförbindelser eller annan kommunikation samt fel eller försening i tjänster från underleverantörer på grund av omständighet som här angivits. Dessa omständigheter ska utgöra befrielsegrund som medför befrielse från skadestånd och andra påföljder. Om någon sådan situation skulle uppstå informerar Jape Ventgolv AB Kunden om sådan händelse. Har omständigheten varat längre än 3 månader har både Kunden och Jape Ventgolv AB rätt att häva köpet med omedelbar verkan.

 

12. Tillämplig lag och tvist

Dessa villkor ska tolkas i enlighet med svensk lag och avgöras i Sverige av allmän domstol.


Senast uppdaterade: 2023-10-23